Gezondheid

Gezondheid

Het gezegde “Zo gezond als een vis” bestaat niet voor niets, want vis bevat veel vitamines, mineralen, eiwit, ijzer en gezonde vetten. Vis hoort daarom thuis in een gezond voedingspatroon. De Gezondheidsraad adviseert daarom minimaal 1x per week vis te eten voor de benodigde vitamines, mineralen en vetten. Meer eten mag en kan natuurlijk altijd, want vis is naast gezond natuurlijk heel erg lekker.

Vis, één bonk vitamine zee

Vis zit boordevol vitamines, mineralen, eiwitten en goede vetten. Vis bevat hoofdzakelijk de vitamines A, D en B1`2 en jodium, selenium en ijzer. De hoeveelheid goede vetten (Omega-3 vetzuren) is afhankelijk van het vetgehalte van de vissoort. Onderstaand schema geeft aan welke effecten de verschillende vitamines, mineralen en overige voedingsstoffen hebben op het lichaam.

 Dit zit er in vis: Dit is goed voor:
 Vitamine A  De ogen, de huid, de groei en de weerstand
 Vitamine D  Stevige botten en tanden, de hersenen en voorkomen van depressies
 Vitamine B12 De aanmaak van rode bloedcellen, goede werking van het zenuwstelsel
 Jodium   Een goed werkende schildklier
 Selenium Een goed werkende schildklier, de groei en ontwikkeling van het zenuwstelsel


Bron: Voedingscentrum